Tips bij het kopen van een tweedehands auto
Het kopen van een tweedehands auto: het blijft spannend! Je weet nooit helemaal wat je koopt, en blijkbaar is iedere auto van een oud vrouwtje geweest. Ga altijd eerst de auto bekijken en wees kritisch. Neem altijd iemand mee die ervaring heeft met het kopen van een auto, het liefst iemand met een beetje verstand van auto’s. We hebben wat aandachtspunten onder elkaar gezet die je kunnen helpen bij de aankoop van een tweedehands auto.
Ga af op je eerste indruk
– Probeer te achterhalen waarom iemand de auto verkoopt. Even vragen kan nooit kwaad.
– Kijk naar de autogegevens in de advertentie. Vergelijk de vraagprijs met occasions van hetzelfde model, bouwjaar of het aantal gereden kilometers. Dan weet je al snel of het aanbod realistisch is, of dat je mooi verder kan blijven dromen.
Check de gegevens
– Vraag de verkoper om iets te vertellen over het onderhoud van de auto en kijk of dit ook terug te vinden is in het onderhoudsboekje.
– Maak gebruik van de gratis dienst van de RDW om gegevens over de auto op te vragen. Zoals het aantal eigenaren tot nu toe, wanneer de huidige eigenaar de auto heeft gekocht en de vervaldatum van de APK keuring.
– Vraag de verkoper om zich te identificeren en ga na of de naam op het kentekenbewijs overeenkomt met de naam op het ID bewijs. Je weet maar nooit.
– Bekijk op het kentekenbewijs ook het voertuigidentificatienummer (ook wel chassis- of framenummer). Dit nummer moet kloppen met het nummer achter de voorruit of onder de motorkap. Als hiermee geknoeid is, dan is het voertuig van een boefje.
Wat vertelt de buitenkant?
– Controleer de naden van de motorkap, achterklep en deuren. Deze horen recht te lopen. Is dit niet zo? Dan heeft de auto misschien autoschade gehad.
– Check of de auto geen roest heeft. Dit komt vooral voor op de wielkasten, bumpers, dorpels en rondom de achterklep.
– Bekijk of de banden voldoende profiel hebben en of de banden hetzelfde zijn.
– Controleer op lekkage. Dit komt vaak in de achterbak voor.
Don’t judge a book only by it’s cover
– Liefde op het eerste gezicht? Het gaat toch altijd om de binnenkant. Zeggen ze. Check zo altijd de aansluitingen van het koelsysteem. Groene aanslag duidt op lekkage.
– Ga na of het motorblok vet is of dat er druppels aan de buitenkant zitten. Waarschijnlijk lekt de motor dan olie. Is het motorblok opvallend schoon? Controleer deze na de proefrit nog eens.
– Open het vloeistofreservoir en kijk of de vloeistof helder is.Drijft er olie in de vloeistof? Dan kan dat duiden op een lekke pakking in het motorblok, wat een duur grapje is.
Voor de proefrit
– Als de motor al warm is, dan heeft de verkoper deze waarschijnlijk van tevoren al warm laten worden. Het kan zijn dat de motor dan koud niet goed start.
– Het is een goed teken als de auto zonder problemen start, je geen tikken en andere bijgeluiden hoort en de auto stationair loopt. Het toerental hoort ook niet te schommelen.
– Hou je voet op de uitlaat als je auto stationair draait. Komt er gesis onder de auto vandaan? Dan is het geen slang, maar dan is de uitlaat waarschijnlijk lek.
– Wanneer de uitlaatgas niet kleurloos is, dan duidt dat op allerlei narigheid.
Tijdens de rit
– Let op geluidjes tijdens het rijden over drempels en in bochten. Vreemde geluiden zijn teken van slijtage.
– Moet je de koppeling ver laten opkomen bij het schakelen? Dan kan het zijn dat de koppeling versleten is.
– Check of de toerenteller vloeiend door loopt en of de auto niet hapert bij bepaalde toerenaantallen.
– Ga op het dashboard na of alle waarschuwingslampjes branden en of alle knoppen, verlichting, airco en de ruitenwissers werken.
Zo. Nu kan er niks meer mis gaan.
Flauwekul, je weet natuurlijk nooit écht wat je koopt. Dus wees op je hoede en blijf die kritische blik houden. Laat je nooit opjagen door een agressieve verkoopstijl. Je bent nergens toe verplicht. Heb je er geen vertrouwen in? Wij gaan graag voor je op zoek naar een passende occasion.